Dětské centrum při Městském azylovém domě v Pardubicích
Od začátku ledna 2022 bylo do aktivit v našem dětském centru zapojeno 23 dětí různého věku. Děti byly rozděleny do tří skupin – děti mladší tří let, předškolní a školní.
Hrátky s dětmi mladšími tří let probíhaly individuálně, obvykle třikrát týdně v odpoledních hodinách, za přítomnosti matky a pedagogické pracovnice. Děti se během nich učí rozvíjet své motorické, grafomotorické i komunikační dovednosti, postupně zlepšují své soustředění na hru, mizí jejich uzavřenost, ostýchavost. Matka může velmi zblízka pokroky svého dítěte sledovat, má čas se na něj naladit. Během hrátek často mizí i prvotní uzavřenost matek. S pedagogickou pracovnicí pak následně probíhají rozhovory o výchově, o vhodné motivaci a podpoře, kterou děti potřebují. Výchovné kompetence matek jsou tak doplněny odbornými poznatky pedagogické pracovnice a následně pak konzultacemi s psychologem – např. z oblasti vývojové či klinické psychologie. V současnosti právě práce psychologa velmi významně rozšiřuje oblast působení našeho dětského centra.
Psycholog Mgr. Vojtěch Kukla zde bývá v přítomen vždy každé pondělí a čtvrtek, kdy se systematicky podílí na péči o předškolní a školní děti, kterých v dětském centru bylo za uplynulé období velké množství. Všechny potřebovaly nejenom doplnit a procvičovat školní látku, ale také probíhaly individuální konzultace jak s pedagogickou pracovnicí, tak s psychologem, s cílem poskytnout dětem tolik potřebnou individuální podporu v náročném období, kterým procházely.
Častými tématy byly např. důležitost školní docházky, prevence šikany, vyčlenění z třídního kolektivu, problém získat, případně si udržet své kamarády. U starších dětí se objevila potřeba mluvit o tématech, jako jsou začínající partnerské vztahy či rizika užívání návykových látek. Děti se na individuální konzultace vždy velmi těšily a byly rády, že mohly být chvíli o samotě s někým, kdo jim věnuje plnou pozornost a naslouchá jejich těžkostem. Tyto společné rozhovory s pedagogickou pracovnicí či psychologem se pro ně staly jakýmsi rituálem, některé děti je nazývaly „naše pondělky a pátky“.
Také matky vnímají přítomnost psychologa pozitivně, mají možnost s ním v odpoledních hodinách pravidelně konzultovat vše, co je pro ně složité – ať už se jedná o jejich osobní tíživou životní situaci, náročnost výchovy dětí nebo např. vztahy v rodině.
Klientky azylového domu často nejsou zvyklé podobných služeb plně využívat, proto je důležitou součástí fungování dětského centra také získávání důvěry matek a jejich motivace ke spolupráci.
Kromě každodenních aktivit v dětském centru, které jsou každý týden tematicky zaměřené, je jejich součástí také muzikoterapie a canisterapie. Obě aktivity probíhají pravidelně, vždy jedenkrát za měsíc. Děti všech věkových kategorií jsou z těchto akcí velmi nadšené. Obě aktivity skvěle působí jak na děti hyperaktivní, tak i na děti tiché, uzavřené, nedůvěřivé, případně nějak traumatizované, které si teprve na pobyt v novém prostředí zvykají.
Canisterapii v našem dětském centru vede zkušená lektorka Saša Prošková, muzikoterapii nově Pavlína Votkeová.
Mgr. Kateřina Šafránková, speciální pedagog
Mgr. Vojtěch Kukla, psycholog