Veřejný závazek
Poslání služby
Posláním SKP-CENTRUM, o. p. s. Nízkoprahové zařízení pro děti a mládež EMKO je nabízet dětem a mládeži ve věku 6 – 26 let především z Vysokého Mýta a okolí pomoc, radu a podporu při zvládání složité životní situace. Pracovníci poskytují bezpečné místo, kde klienti mohou trávit svůj volný čas a rozvíjet vlastní aktivity. Pracovníci prostřednictvím pestré nabídky volnočasových aktivit, poskytováním informací a odborné podpory a pomoci pomáhají zmírňovat jejich situaci. Aktivity nebo radu a podporu poskytují pracovníci v klubu i venku na ulici.
Cíle služby
- Poskytnout uživatelům bezpečný prostor, kde mohou trávit volný čas a účastnit se akcí pořádaných v rámci NZDM EMKO.
- Poskytnout uživatelům prostor, kde si nacvičují a upevňují sociální návyky a dovednosti.
- Umožnit uživatelům bez zábran sdílet, případně řešit své osobní záležitosti.
- Rozšířit povědomí obyvatel Vysokomýtska o fungování, nabídce aktivit a dění v klubu.
Cílová skupina
Cílovou skupinou služby jsou děti a mládež ve věku 6 – 26 let zažívající obtížné životní události. Tyto životní události často vyplývají z omezených životních podmínek a nesou s sebou sociální a zdravotní rizika.
Negativní vymezení cílové skupiny služby:
- Zájemce nespadá do cílové skupiny z důvodu svého věku (zájemce je mladší 6 let nebo starší 26 let).
- Zájemce požaduje službu, kterou NZDM EMKO neposkytuje a nemůže nabídnout (např. stříhání vlasů, hlídání dětí apod.). Takový zájemce je odkázán na jiné dostupné služby.
- Zájemce není schopen porozumět pravidlům klubu, svým právům a povinnostem - např. z důvodu omezených rozumových schopností (těžká mentální retardace, apod.). Služba tyto zájemce odkazuje na odpovídající instituce.
- Zájemce očividně trpí infekčním či jiným onemocněním (např. neštovice, žloutenka, vši atp.) – zájemce nemůže službu využívat po dobu trvání onemocnění.
- Zájemce, který není schopen samostatného pohybu bez pomoci druhé osoby (např. tělesné nebo kombinované postižení).
- Zájemce, který je viditelně pod vlivem omamných látek.
- V případě, že zájemce přijde do klubu, ale jeho kapacita je maximálně využita. (Pro tento případ je vypracován pořadník, kde jsou zájemci o službu odmítnutí z kapacitních důvodů vypsáni.)
- Pokud neuplynula doba šesti měsíců poté, co byla uživateli vypovězena smlouva o poskytování sociální služby NZDM EMKO.
- Vstup do klubu je zamezen také zájemci, který svým chováním ohrožuje sebe, pracovníky nebo ostatní uživatele klubu.
Uživatelé musí být schopni samostatného pohybu bez pomoci druhé osoby a musí porozumět pravidlům klubu, svým právům a povinnostem.
Zásady poskytování služby
Nízkoprahové zařízení pro děti a mládež EMKO se řídí zásadami nízkoprahovosti. Dodržováním principů nízkoprahovosti se snažíme o maximální dostupnost služby. Pracovníci přistupují ke všem jednotlivcům stejně, bez ohledu na jeho původ, etnickou příslušnost, mateřský jazyk, věk, zdravotní stav, sexuální orientaci, ekonomickou situaci, náboženské a politické přesvědčení.
Našimi zásadami jsou:
- Anonymita – uživatel může v klubu vystupovat pod přezdívkou či smyšleným jménem.
- Bezpečí - klub je prostor, kde může uživatel beze strachu sdílet své problémy a bezpečně trávit volný čas – k udržení bezpečí slouží klubová pravidla.
- Bezplatnost – všechny poskytované činnosti služby jsou zdarma.
- Dobrovolnost – uživatel může přicházet a odcházet v rámci otevírací doby podle svého rozhodnutí, není zde nutná pravidelná docházka. Uživatel není povinen zapojit se do řízených aktivit.
- Rovnost – pracovníci vystupují jako partneři a zachovávají ke všem jednotlivcům stejný přístup.
- Respekt – pracovníci respektují odlišnosti názorů a postojů, různé styly oblékání, výběr hudebního žánru, apod.
Poskytované činnosti:
Výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti
- Neformální vzdělávání (osvojení nových dovedností a vědomostí formou hry, procvičování jemné a hrubé motoriky,…).
- Aktivity spojené se školou (doučování, zpracování domácích úkolů, příprava na písemnou práci či zkoušení, procvičování konkrétního školního učiva,…).
- Volnočasové aktivity (trávení volného času bezpečným způsobem, široký výběr z vybavení – stolní hry, sportovní vybavení, turnaje, soutěže, výtvarné dílny,…).
- Preventivní skupinové aktivity (přednášky, besedy a rozhovory na různorodá preventivní témata, …).
Zprostředkování kontaktu se společenským prostředím
- Každodenní kontakt s pracovníky (rozhovory na běžná témata).
- Doprovod (doprovázení uživatele při návštěvě různých institucí – úřad, lékař, škola, oslovování potencionálních zaměstnavatelů,…).
Sociálně terapeutické činnosti
- Činnosti vedoucí k rozvoji a udržení osobních a sociálních dovedností (snaha o rozvoj komunikačních schopností, schopnosti řešení problematických situací, sebereflexe, schopnost rozhodovat se, schopnost adekvátních reakcí na určité situace,…).
- Poradenství (uživatel má potřebu vypovídat se a svěřit se, uživatel si neví rady s vyřešením složité situace a dostává různé možnosti řešení).
- Situační intervence (řešení aktuální konfliktní situace, zvnitřňování společenských norem a morálky,…).
- Krizová intervence (okamžitá intervence pracovníka v krizové situaci uživatele).
Pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí
- Poskytnutí přístupu k informacím (vyhledávání potřebných institucí a organizací, informace o otevíracích dobách a náplních práce institucí, odkazování na návaznou sociální síť,…).
- Poskytnutí vybavení služby (přístup k internetu, důležité telefonní hovory, tisk a kopírování dokumentů,…).
- Doprovod (poskytnutí doprovodu a psychické podpory při návštěvě různých institucí, pomoc při kontaktu s institucemi, dovysvětlení získaných informací,…).
Další činnosti NZDM EMKO
- Informování o službě (exkurze, školní praxe, dny otevřených dveří, prezentace služby ve Vysokomýtském zpravodaji,...).
- Monitoring lokalit v rámci terénního programu.
- Pořádání celodenních výletů.
- Spolupráce se zařízeními, organizacemi poskytujícími návaznou síť služeb.
Kapacita služby
Okamžitá maximální kapacita ambulantní formy je 30 klientů.
Okamžitá maximální kapacita terénní formy je 10 klientů. Provoz terénního programu je realizován podle aktuálních potřeb uživatelů služby.