Den pracovníků v Azylovém domě pro ženy a matky s dětmi
Nedílnou součástí pracovního týmu jsou pracovnice v sociálních službách, které střídavě pokrývají nepřetržitý provoz azylového domu, a jedna služba trvá dvanáct hodin.
Přichází se ráno na osmou hodinu a naše první kroky vedou do kanceláře, kde si s noční službou předáváme nezbytné informace. Po přečtení zápisů z předchozích služeb zjistíme, jestli jsou naplánované nějaké nástupy, nebo odchody, naplánujeme si den a připravíme se na konzultace s klientkami.
V případě příjmu je potřeba provést klientku domovním řádem, seznámit ji s chodem služby a ubytovat ji na pokoj, samozřejmostí je i zapůjčení lůžkovin, nádobí nebo jiné věci pro běžnou denní potřebu, které se chystají po předchozí domluvě s klientkou. Naopak když se pobyt ukončuje, musíme zkontrolovat, zdali nám klientka všechny zapůjčené věci vrátila, a jestli jsou v pořádku. Přebíráme pokoj od klientky, který by měl být uklizen a také ve stejném stavu, ve kterém byl, když ho klientka přebírala. Pokud dojde k nestandartnímu ukončení pobytu, což je ve chvíli, kdy klientka opustí azylový dům, zanechá své věci v pokoji a po dobu delší sedmi dnů se neozve, vyklízíme tento pokoj my.
Každý všední den dopoledne máme s klientkami již výše zmiňované konzultace. Každá uživatelka služby má svou klíčovou sociální pracovnici, se kterou společně pracují na svém individuálním plánu. My jsme tu pak od toho, abychom s našimi klientkami pracovali na konkrétních bodech tohoto plánu. Pomáháme jim s hledání práce, bydlení, pediatrů, školy pro děti a podobně. Často se věnujeme i soukromějším věcem, snažíme se být klientkám oporou i v soukromém životě, když to zrovna potřebují.
O víkendech se převážně věnujeme aktivitám pro děti, kdy jejich maminky nemají konzultace a tolik povinností jako ve všední dny a je tedy nejvhodnější doba k tomu děti zabavit, aby si klientky mohly užít chvíli klidu, nebo využít volného času například k vaření oběda. Také se snažíme věnovat samotným ženám, kdy si mohou užít některé ze sociálně terapeutických akcí, které jsou pro ně pravidelně připravovány.
Po celou dobu naší služby, ať už přes pracovní týden nebo o víkendu zajišťujeme běžný chod domu. Hlídáme společné prostory a nejbližší okolí domu pomocí kamer, otevíráme dveře klientkám, návštěvám, kolegům nebo pracovníkům jiných služeb ale třeba i paní pošťačce. Vyřizujeme ale i telefonní požadavky v rámci sociálního poradenství a informací ohledně služeb MADŽ (Městský azylový dům pro ženy), KL (Krizové lůžko) a NOCŽ (Noclehárna pro ženy). Řešíme technické problémy na domě, závady a domlouváme jejich případné řešení.
Kdykoliv přes den mohou klientky přijít na mimořádnou konzultaci či rozhovor, dle jejich aktuálního problému. Objednáváme jim časy praní, vyhledáváme různé informace, zjišťujeme telefonní čísla, adresy nebo odjezdy autobusů či vlaků, tiskneme mapy nebo různé dokumenty, které klientky potřebují. Také vydáváme klíče od společných prostor jako například od prádelny se sušárnou, společenské místnosti, kam si klientky mohou jít s dětmi posedět k televizi, nebo návštěvní místnosti, kam si mohou vodit návštěvy. Tyto návštěvy pak a zapisujeme a kontrolujeme jejich hladký průběh. Úzce spolupracujeme se sociálními pracovnicemi v mnoha věcech, týkající se péče o klientky. Vydáváme po společné domluvě potravinovou či hygienickou pomoc, předáváme vzkazy, dohlížíme na plnění zadaných úkolů. V odpoledních hodinách někdy až k večeru obcházíme celý dům, kontrolujeme a hodnotíme úklid ve společných prostorách bytových jednotek, tedy bytů, kde klientky žijí, každá má svůj pokoj ale kuchyň, koupelna, záchod a chodba v bytě jsou společné.
Průběžně provádíme administrativu, kdy zapisujeme informace do aktuálních záznamů klientek, počet denních konzultací a sčítáme denní kontakty s uživatelkami služby.
Mimo pracovní dobu sociálních pracovnic prováníme příjem či ukončení na krizové lůžko, obojí je možné v kteroukoliv denní i noční hodinu.
Tak jako v každé práci i my se zde musíme potýkat s nenadálými situacemi, na které se nelze dopředu nijak připravit. Tyto mimořádné situace musíme často řešit i se složkami IZS. Mohou to být více či méně závažné partnerské nesváry, hádky mezi samotnými klientkami nebo řešení agresivního jednání bývalého nebo současného partnera klientky, která se s ním nechce bavit, bojí se ho, ale tento muž může v rozčílení kopat do dveří, házet kameny do oken, být extrémně vulgární a to i když jsou třeba v blízkosti malé děti nebo v nestřežené chvíli před domem klientku fyzicky napadnout. Někdy klidníme konflikty přímo v domě, kdy se nám klientky nepohodnou například kvůli dětem nebo úklidu na společné bytové jednotce. Ve všech těchto případech jsme rády, když jsme na službě alespoň ve dvou a můžeme si být vzájemnou oporou.
Pracovnice Azylového domu