Oslovení osob bez domova s nabídkou pomoci
Cílovou skupinou našeho terénního programu jsou osoby bez domova či ohrožené ztrátou bydlení. Významnou součást práce terénních pracovníků tvoří právě oslovování nových potenciálních klientů, což může vypadat následovně.
Nejjednodušší je pro nás situace, kdy potenciální klient pobývá ve společnosti již stávajících uživatelů služby. Posedává s nimi na lavičce či se nachází přímo v místě, které je již našimi klienty obývané. V takovém případě oslovujeme daného člověka v rámci rozhovoru s nám známou osobou a nezřídka se stává to, kdy nás potenciální klient osloví jako první sám se slovy, „že by od nás také něco potřeboval“.
Další, velmi častou možností, je situace, kdy člověk posedává sám na lavičce a naším úkolem je rozpoznat, zda by mohl od nás potřebovat pomoci. Snažíme se vyhodnotit určité znaky, na základě kterých se rozhodneme danou osobu oslovit. Mezi tyto znaky patří zanedbaný vzhled, znečištěné oblečení, přítomnost tašek s osobními věcmi atd. „Občas se stane, že oslovíme někoho, kdo nespadá do naší cílové skupiny. Vždy se omluvíme, většinou se vzniklé situaci společně zasmějeme a nezřídka se oslovený jedinec zajímá více o naši práci“, říká terénní pracovnice Lenka Zahradníková.
Občas jsme také na potenciální klienty upozorněni třetí stranou – všímavými občany, dalšími neziskovými organizacemi, úřady atd. V tomto případě zjišťujeme, kde se daná osoba nachází, a v co nejkratším možném čase se ji snažíme kontaktovat.
Potenciálním klientům se vždy představíme a seznámíme je s nabídkou našich služeb, mimo jiné i prostřednictvím letáčků. Dále mapujeme situaci člověka a společně se snažíme zjistit, zda by některé z nabízených služeb mohly být nápomocny při řešení jeho nepříznivé sociální situace.
Mgr. Lenka Zahradníková
terénní sociální pracovnice



