Společný oběd je zatím pouhým snem
Horní Jelení – Do Domova Simeon přinesl nový rok naději, že bude vše normální. Co to pro zařízení, které pomáhá s dočasnou péčí o seniory a stará se o osoby se zdravotním postižením znamená? Nic neobvyklého. Klienti by se rádi věnovali oblíbeným zálibám a pracovníci by si rádi dali společný oběd. Ani jednu z těchto věcí však současná vládní nařízení nedovolují. Život v domově, který provozuje SKP-CENTRUM, o.p.s. se však i navzdory omezením nezastavil.
„Snažíme se bojovat se současnou situací v optimistickém duchu. Pomáhá nám to se srovnat, a navíc v tom úzkém rodinném kruhu je důležité, aby klienti cítili pohodu, neboť veškeré výkyvy na ně mají negativní vliv. K dobré náladě přispívá i fakt, že jsme zvládli porazit Covid a jsme proočkováni,“ říká vedoucí Domova Simeon Kateřina Filipová.
Sociální zařízení v Horním Jelení může nabídnout až šestnáct míst v rámci odlehčovací služby a čtyři místa klientům se zdravotním omezením. Ani přítomnost Covidu-19 neznamenala přerušení činnosti. Personální omezení se podařilo vyřešit díky brigádníkům z řad studentů, ale i seniorů z Horního Jelení a blízkého okolí.
„Nabízíme veškerý komfort po materiální i lidské stránce. Přístrojová vybavenost nám umožňuje přijmout kohokoliv. Nehledě na pohybové omezení. Součástí našeho týmu je i zdravotní sestra. Ta je mimo jiné prostředníkem mezi doktorem a rodinou. Moc se těšíme, že k nám budou moci opět docházet pan farář na pravidelnou bohoslužbu nebo paní knihovnice, a také žáci místní základní školy s pestrým a oblíbeným programem,“ informuje vedoucí domova.
Pro každého člověka je důležitý kontakt s nejbližšími. V současné době je nejčastější komunikace po telefonu. Možná je i osobní návštěva po dodržení epidemiologických podmínek. Klienti Domova Simeon mohou díky sponzorskému daru od Nadace Charty 77 a firmy Philip Morris komunikovat s blízkými pomocí tabletu. Nejen technika jim však přinesla tolik potřebnou každodenní radost. Žáci ze ZŠ Horní Ředice se postarali o jarní výzdobu vnitřních prostor. O estetiku, tentokrát ovšem na talíři, se starají pracovnice domova. „Naším cílem není jen dodržení nutričních hodnot, ale také prezentace jídla. Proto se snažíme o to, aby podávané jídlo nejen dobře chutnalo, ale také aby lahodilo oku,“ vysvětluje Kateřina Filipová.
V Domově Simeon jsou v provozu dvě služby. Domov pro osoby se zdravotním postižením umožňuje dlouhodobější setrvání klienta ve službě. Dále odlehčovací služba, kterou mohou klienti využít v jenom kuse až na tři měsíce. Neznamená to však, že nemohou svůj pobyt v budoucnu opakovat.
„Zajištěno je pro naše klienty jídlo a ubytování, kde je platba za využití služby přesně daná. Dále je potřeba připočítat částku za péči, která se různí. Pokud nemůže starší člen rodiny s vámi na dovolenou, tak může strávit stejnou dobu jako vy ve vší spokojenosti a komfortu a cena nepřekročí sumu, kterou vynaložíte za ubytování pro vás,“ popisuje finanční stránku pobytu vedoucí Domova Simeon.
Jaké je vlastně přání pracovníků i klientů Domova Simeon v Horním Jelení po uplynulém roce nejistot a omezení? „Chceme vrátit radost a návštěvy do našeho zařízení v plném rozsahu a scházet se při společných aktivitách,“ dodává Kateřina Filipová.