Psycholog v Dětském centru
Dětské centrum je nedílnou součástí Městského azylového domu pro ženy a matky s dětmi v Pardubicích. Součástí pracovního týmu je i dětský psycholog.
Psycholog v Dětském centru pracuje s širokým spektrem věkových skupin dětí, zároveň spolupracuje s matkami a podporuje, směřuje je v oblasti výchovných otázek. V dopoledních hodinách se zapojuje do programu pro předškolní děti (3-5 let), zaměřuje se rozvoj grafomotoriky, řečových dovedností, práci s pamětí a soustředěním pozornosti. S dětmi pracuje jak ve skupině, tak i individuálně dle aktuálního složení dětské skupiny v centru a aktuálních potřeb dětí. Směřování práce je konzultováno s pedagožkou Dětského centra a do práce se intenzivně zapojují i asistentky pedagoga. O práci jsou informovány sociální pracovnice, zejména klíčová pracovnice, která může danou péči podpořit při její práci s rodinou. Tato spolupráce dává prostor pro komplexní péči o jednotlivé děti.
Při cílené a dlouhodobé práci s dětmi zaměřené na jejich individuální potřeby pozorujeme pokroky - děti se stávají více samostatnými, učí se základním hygienickým návykům, dostává se jim přípravy na zařazení se a fungování v kolektivu jako je MŠ a později ZŠ, učí se respektu dospělé autority a řízení se pravidly. Pro děti je důležitá korektivní zkušenost vazby na dospělého, který reaguje na jejich potřeby, úspěchy, podporuje je a motivuje. Je pro ně vytvářeno prostředí přijetí, ve kterém se mohou rozvíjet v rámci pevných hranic, což jim dodává pocit jistoty a bezpečí.
V odpoledních hodinách se psycholog podílí na přípravě programu pro školní děti (6-15 let). Tato práce je zejména založena na individuálních konzultacích s dětmi, kde jim je dán bezpečný prostor pro otevírání náročných témat a orientaci se v nich (např. adaptace na prostředí azylového domu a nového města, stabilizace v aktuální situaci, podpora v navykání si na nové školní prostředí, budování nových kamarádských vazeb, rozvoj zvládacích strategií, doprovázení po dobu bydlení na azylovém domě, příprava na stěhování se). Zároveň se psycholog zaměřuje na práci s emocemi a rozvoj emoční inteligence u dětí, to navazuje na rozšiřování sociálních dovedností ve skupinové práci, která je vede i k rozvoji empatie, vnímání potřeb ostatních a upevnění vhodných sociálních strategií. Děti se v rámci skupinové i individuální práce trénují v relaxačních cvičení a práci s dechem. Osvědčuje se i práce s hlínou zejména u dětí, které mají obtíže s regulací agresivního chování. V posledních měsících byla zavedena práce s deníky, kdy je s dětmi individuálně vyplňován deník (tzn. jedna otázka na den). Děti se učí zamýšlet nad svým životem a mluvit či psát o něm. Deníky jsou osvědčenou metodou pro snižování stresu a úzkosti, zlepšení paměti, schopnosti soustředění a prohloubení sebepoznání.
Petra Pavlúsová, psycholožka



