Popis realizace poskytování sociální služby
Poskytované činnosti:
- Zprostředkování kontaktu se společenským prostředím
Zde mají terénní pracovníci roli toho, kdo doprovází klienty v obtížných situacích spojených s dospíváním či nástupem do dospělosti. Jsou zde zahrnuty kontaktní rozhovory, kterými pracovníci budují důvěrný vztah s klienty. Patří sem preventivní činnost – ať skupinová, či individuální. Patří sem informační servis – pracovníci mají při ruce kontakty na návaznou síť, využívají tablet s připojením apod.
- Pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů
Pracovníci poskytují odborné poradenství, jsou pro klienta podporou v jeho obtížné situaci. Pracovníci v případě potřeby poskytují krizovou intervenci. Další nabízenou činností je doprovod tam, kam se klient z nějakého důvodu obává jít sám nebo nemá s kým.
Průběh služby:
Služba je ve svých aktivitách a činnostech zaměřena zejména na sekundární prevenci:
- prevenci vzniku sociálně patologických jevů či na jejich minimalizaci,
- řešení obtížné životní situace společně s klientem.
Pracovníci s klienty za tímto účelem nastavují a evidují tzv. individuální plány, kde si každý klient stanoví své přání, svůj osobní cíl, na jehož naplnění poté v terénu pracuje. Důležitou roli v této spolupráci hraje pozitivní a důvěrný vztah pracovníka s klientem, na jehož budování se pracovník zaměřuje od začátku spolupráce.
Pracovní tým tvoří sociální pracovníci nebo pracovníci v sociálních službách. Důraz je kladen na profesionalitu služby – pracovníci se v průběhu roku vzdělávají (účast na konferencích, akreditované vzdělávání) a pracují pod kvalitní supervizí. Služba neustále pracuje na rozvoji metodiky a pracovních postupů.